Kültür & Sanat

Bestelenmiş İkinci Yeni Şiirleri - Müzik ve Şiir Nereye Düşer Usta

Bestelenmiş İkinci Yeni Şiirleri - Müzik ve Şiir Nereye Düşer Usta
Paylaş

Bazen anlatamaz insan içindekileri; söylemek istedikleri kelimelere dökülmez. İsyanı, kızgınlığı, sevinci, aşkı dışarı atmak ister de nasıl yapacağını bilemez. İşte böyle zamanlarda şiir çaredir; “Ne de güzel anlatmış şair.” denir de bir dize düğümlenir boğaza, umut olur, deva olur; yeri gelir slogan olur, yeri gelir müzik olur.

Şiirle daha da arttırır etkisini müzik, sözle ezgi öyle bir uyum yakalar ki bir kahve eşliğinde içine kapandığın da olur, rakı masalarında efkârlandığın da, konserlerde aynı anda onlarca insanla aynı şeyi haykırdığın da… Çoğu şairi şarkılarda geçen şiirlerinden sonra daha da sevmeye başlarız, daha çok merak ederiz başka şiirlerini de. Biliriz o şarkıdaki Nazım’ın memleket hasretidir, Ahmed Arif’in soğuk Ankara’sıdır, Hasan Hüseyin’in Temmuzu’dur, Sabahattin Ali’nin mahpusluğudur, Attila İlhan’ın aşkıdır, Özdemir Asaf’ın yalnızlığıdır…

Doğaldır ki İkinci Yeni Akımı da etkiler şiirin müzikle olan yolculuğunu. İkinci Yeni şiiri bireyin yalnızlığını, sıkıntılarını imgesel olarak anlatır; daha soyut bir anlatımı vardır. Alışılan anlatım kalıplarını kullanmaz, duygular ön plandadır, hayal gücü ağır basmaktadır.

Cemal Süreya’nın Üvercinka’sı ile başlayan İkinci Yeni yolculuğu Turgut Uyar, Edip Cansever, Ülkü Tamer, İlhan Berk, Ece Ayhan, Sezai Karakoç ile renklenir. Oktay Rıfat’ın Garip Akımı’ndan sonra İkinci Yeni’ye yaklaştığı bilinir, Gülten Akın’ın ise İkinci Yeni’nin tek kadın şairi olabilecekken zamanla toplumsal şiirlerinin ağırlık kazanması ile bu çizgiden biraz uzaklaştığı da. İkinci Yeni’nin müziğe yansımasında her bir şairin etkisi farklı bir biçimde kendini gösterir, gidenlerle ve kalanlarla.

İkinci Yeni’ye dair en bilinen şarkı-şiir “Bu bizimki”dir belki de. Cemal Süreya’nın bu şiirini önce Zülfü Livaneli’den duyarız, hain bir aşktır bu kökü dışarıda. Farklı bir şekilde daha sonraları Mazhar Alanson’dan dinleriz bu dizeleri. 

Alanson Hüznün Kuşları şarkısında Cemal Süreya şiirlerinden alıntılarla seslenir: Ülke, Aslan Heykelleri, Uçurumda Açan, Dikkat Okul Var ve Bu Bizimki şiirlerinden dizelerle süsler ezgisini. Yıkıcı bir aşka farklı bir yorum bir de Fazıl Say’dan gelir, O’nun bestesine de Serenad Bağcan eşlik eder insanı büyüleyen sesiyle.

Yine bir Cemal Süreya şiiri olan Dört Mevsim ile de kulaklarımıza ferahlık verir Fazıl Say ve Serenad Bağcan. Tıpkı Edip Cansever’den Şey Şey Şey ve Şeylerden ile Turgut Uyar’dan Göğe Bakma Durağı’nda olduğu gibi. Göğe Bakma Durağı, İrem Candar’la farklı bir tını daha yakalar, ezgi değişir; ama tuttukça güçlenilen, kalabalık olunan ellerin hissiyatı değişmez

Turgut Uyar’dan Denge şiiri ise Sezen Aksu ile karşımıza çıkar. Aksu, Cemal Süreya’dan Sayım’da ve Gülten Akın’dan Deli Kızın Türküsü’nde de şiirlerin hakkını teslim eder. Deli Kızın Türküsü’nü Ceylan Ertem’den dinleriz. Ceylan Ertem bir albümünün adını Amansız Gücenik koyarak Edip Cansever’e ve dolayısıyla Ruhi Bey’e selamlarını yollar sessizce.

Edip Cansever’e selam yollayan bir başka sanatçı ise Kardeş Türküler’den tanıdığımız Erol Mutlu’dur. Ateş Düşer Şarkılara albümünde Pas ile Cansever’i yâd eden Mutlu tabiî ki Cansever’in dostlarını pas geçmez. Yarımada ile Cemal Süreya’yı, Elli İki Hane ile de Turgut Uyar’ı selamlar. Elli İki Hane, Mavi Tango adıyla Leman Sam’ın sesinden de merhaba der bizlere. Leman Sam’ın İkini Yeni şairleri ile ilk karşılaşması değildir bu. Memik Oğlan’ı Livaneli’den ve Banu Kırbağ’dan dinlediğimiz gibi Leman Sam’dan da dinleriz. Yıllar sonra başka hayatlarda can bulan dizelerden olan bu Ülkü Tamer şiiri çoğu kişiye Berkin’i hatırlatır on dört yaşın adaletsizliği ile. Çünkü şiirler eskimez, yaşananlar değişmez. Ülkü Tamer’in şiirleri de sık sık yer bulur müzikte; Livaneli’den Atlının Türküsü, Selam Olsun, Mayın (Kilis’e Haber Saldım) -ve en çok bilinen- Güneş Topla Benim İçin. Ahmet Kaya’dan Üşür Ölüm Bile ve Gül Dikeni; Edip Akbayram’dan Şahdamar ile Grup Yorum’dan Düşenlere –ki Ağıt adlı şiirin adı değiştirilmiştir- Ülkü Tamer dizeleridir. Tamer’in İkinci Yeni’nin bireyselliğinden uzak olan bu dizeleri, Gülten Akın dizeleri gibi daha toplumsaldır. Akın’ın Büyü şiiri hem Edip Akbayram hem de Grup Yorum’dan her dinlendiğinde Erdal Eren’i hatırlatır bir kez daha; yaşananlara nefretle. Siyah Beyaz ve Beni Unutma (Uzun Yağmurlardan Sonra) ise Gülten Akın’dan Sevinç Eratalay’a uzanır şiirden ezgiye giden bu yolda.

Bazen de bir şiirden bir şiire uzanan yol bir şarkıyla kesişir; Onur Akın’ın Seviyorum Seni şarkısında olduğu gibi. Nazım’ın sanılan bu sözlerin bir kısmı aslında İlhan Berk’in “Ne Böyle Sevdalar Gördüm Ne Böyle Ayrılıklar” şiirindendir. Nazım’ın sevgisi ile İlhan Berk’in sevgisi öyle bir bütünleşir ki dinledikçe gül dikesiniz gelir sizin de ellerin değdiği her yere. 

Birinci Yeni’den İkinci Yeni’ye yadigâr kalan isim olan Oktay Rıfat’ı ise Ezginin Günlüğü’nde görürüz Ağıt ve Yaprak şiirleriyle.

İkinci Yeni’nin az kullanılan bir diğer ismi Sivil Şiir’dir, Ece Ayhan’ın deyimiyle. Akımın önemli şairlerinden Ece Ayhan’ın müzikle olan ilişkisi diğerlerinden daha farklıdır. Bakışsız Bir Kedi Kara adlı kitabındaki şiirleri İngilizceye çevrilir ve başını Chris King’in çektiği Poetry Scores isimli şiir çetesi bu çevirileri besteleyip çeşitli şiir okumalarıyla birleştirerek albümleştirir. Chris King’in bu çalışmaların film olması gerektiğini düşünmesi ile de avangard film yapımcısı Chizmo, veteran film yapımcısı Aaron Au Buchon’un yardımı ve Kevin Belford editlemesi ile Blind Cat Black/Bakışsız Bir Kedi Kara adı ile amatör sürrealist zombi sessiz filmi olarak şiirin tarihsel yolculuğuna farklı bir boyut katar. Aynı şiir İlhan Usmanbaş tarafından da bestelenerek farklı bir yorum daha kazanır.

İkinci Yeni serüveni Üvercinka şiiri ile başlar; ama müzikle olan serüveni ne ile biter bilinmez. Yolu müzikten geçecek daha çok şiir varken belki de bir yerlerde bu listeye bir şarkı daha eklenmektedir kim bilir?

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz

Doğrulama: Lütfen işaretçiyi Ankara'nın üzerine sürükleyin.
İpucu: Yakınlaştırabilirsiniz. Hedef dairenin içine bırakın.